سخنرانی در جمع و افزایش اعتماد بنفس

ترس از سخنرانی در جمع یکی از شایع ترین ترس ها در دنیا، است. طبق نظرسنجی ها و تحقیقات انجام شده، ترس سخنرانی در جمع با ترس شنا در آب های عمیق، حمله حیوانات وحشی و مرگ، یکسان است.

سخنرانی در جمع و افزایش اعتماد بنفس

یکی از ترس ها شایع در دنیا، ترس از سخنرانی در جمع است. طبق نظرسنجی ها و تحقیقات انجام شده، ترس سخنرانی در جمع با ترس شنا در آب های عمیق، حمله حیوانات وحشی و مرگ، یکسان است.

بسیاری از مدیران و کارشناسان، معمولا با این موضوع مواجهه هستند که باید در حضور جمعی صحبت کنند و یا در جمعی فردی به ناگاه از آنها دعوت می کند تا دقایقی را صحبت کنند.

بسیاری در این مواقع عرق می کنند، گلویشان خشک می شود و استرس همه وجود آنها را فرا می گیرد.

اینجاست که تفاوت مدیر حرفه ای با مدیر آماتور و معمولی مشخص می شود، مدیران حرفه ای به بهترین نحو ممکن سخنرانی می کنند و همواره برای ارائه نطق جذاب و گیرا آماده هستند.

سخنرانی در جمع

 

در این مطلب به ارائه چند راهکار کوتاه برای بهتر شدن سخنرانی در حمع می پردازیم، البته این را باید گفت که تسلط به این فن، نیازمند یادگیری فراوان و البته تمرین بیشتر است.

 

1. در جمع های دوستانه بیشتر حرف بزنید.

زمانی که با دوستانتان یکجا هستید، سعی بکنید زمانی را شما مشغول صحبت باشید، این کار اعتماد به نفس شما را به مرور بالا می برد. فقط مراقب باشید پرحرفی نکنید.

 

2. شروع و پایان صحبتتان مشخص باشد.

یک سخنرانی خوب دارای یک ساختار خوب است. ساده ترین ساختار می تواند شامل شروع، بخش اصلی و خاتمه باشد. البته هر کدام از این قسمت خود مهارت های بسیاری نیاز دارد اما اگر همین روند ساده را دنبال کنیم، سخنرانی ما نظم بهتری می یابد.

 

3. خوب و محکم شروع کنید.

شروع سخنرانی از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. حضار بر اساس شروع شما تصمیم می گیرند که به صحبت های شما گوش بدهند یا نه.

سعی کنید شروع جذابی داشته باشید، از عبارت های جذاب استفاده کنی. می توانید سوالی در ذهن مخاطب ایجاد کنید، یا یک آمار جالب و بحث برانگیز ارائه کنید، استفاده از یک داستان کوتاه و جذاب هم به شرطی که بخوبی ارائه شود و واقعا کوتاه باشد، عالی است.


سخنرانی در جمع

4-       نیاز نیست خیلی طولانی حرف بزنید

برخی از افراد می دانند که سخنران خوبی نیستند، اما زمانی که به پشت تریبون می روند دیگر دوست ندارند پایین بیایند.

سخنران حرفه ای سعی می کند در کوتاه ترین زمان ممکن سخنش را به حضار ارائه کرده و بحث را خاتمه دهد.

زمانی که بحث را طولانی کنید یکی از مشکلات حاشیه پردازی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن است. که باعث می شود علاوه برخستگی مخاطب، آنها هیچ یک از صحبت های شما را هم متوجه نشوند.

 

5-      تسلط بر سخنرانی و اعتماد به نفس میتواند امری ذهنی باشد

یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از افراد استرس از سخنرانی است، آنها زمانی که بر روی سن یا جایگاه سخنرانی می روند، ضربان قلبشان به شدت بالا می رود.

شاید بتوان گفت این موضوع با تمرین و تقویت ذهن حل می شود. کافی است روزی چندبار با تجسم سخنرانی در برایر حضار، شروع به سخنرانی کنید، این تمرین به مرور باعث می شود مغز شما به سخنرانی در برابر جمع عادت کند.

 

6-     مبادا بدون تمرین و آمادگی بروید

یکی دیگر از مسائلی که استرس را افزایش می دهد و معمولا باعث خراب شدن سخنرانی می شود، عدم آمادگی است.

برخی حاضر نیستند قبل از سخنرانی تمرین کنند و خودشان را برای سخنرانی آماده کنند یا فکر می کنند اگر شب قبل تمرین کوتاهی انجام بدهند کافی است.

اما این را بدانید که برای ارائه یک سخنرانی خوب باید حداقل چند برابر زمان سخنرانی تمرین کنید.

کاملاً مشخص است که فردی که برای یک سخنرانی یک ساعته تنها 20 دقیقه تمرین می کند، نمیتواند نتیجه مطلوبی بگیرد.

 

7    -     اوج استرس، در شروع سخنرانی است

اوج استرس در شروع سخنرانی است و اگر بتوانید این شروع را بخوبی بگذرانید، میزان استرس کاهش یافته و میتوانید ساده تر مسیر را ادامه دهید.

برای اینکار باید برای شروع سخنرانی بیشتر از قسمت های دیگر تمرین کنید. گاهاً شده، برای جملات آغازین سخنرانی، چندین برابر محتوای حین سخنرانی تمرین کرده ام.

اگر ذهنتان مسیر شروع را دقیقاً بداند و بتواند به سادگی از کنار آن بگذرد، می تواند انرژی بیشتری را برای کنترل استرس شما در شروع سخنرانی ذخیره کند.

loading...
نظرات

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: 0
پر بازدیدترین خبرها