روشهای ارائه یک سخنرانی جذاب

پنج روش علمی و تضمینی برای ارائه یک سخنرانی جذاب

روشهای  ارائه یک سخنرانی جذاب

تا به حال مجبور به تحمل یک سخنرانی خسته کننده بودید؟ به طوریکه انگار مغزتان از کار افتاده، چشمانتان از خستگی بسته شده و پشتتان به شدت درد گرفته است؟! همه ما تجربه کرده ایم. کلاس های کسل کننده، پر از موعظه و نصحیت مدرسه، یکی از این تجربه هاست که بخشی از زندگی هر شخصی را در بر می گیرد. پیتر آروی مدیرعامل شرکت Prezi با این نوع از شیوه ارائه به شدت مخالف است و در سخنرانی خود از بکارگیری روش های منحصر به فرد و بصری مانند استفاده از پاورپوینت بهره می برد. او می گوید در حال حاضر 75 میلیون نفر از ابزارهای بصری استفاده می کنند و در مجموع 260 میلیون بار سخنرانی عمومی ایراد شده است که بیش از 1.6 میلیارد بار دیده شده اند. 

در ادامه با توصیه های پیتر آروی همراه باشید تا با نحوه ارائه یک سخنرانی جذاب و گیرا که ملکه ذهن مخاطب شود، آشنا شوید. 

1.از یادداشت برداری بپرهیزید

تحقیقات نشان می دهد که بهره گیری از روش های گرافیکی در ارائه سخنرانی به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به استفاده از روش های سنتی دارد. لذا سعی کنید از این روش ها بیشتر در سخنرانی های خود استفاه کنید. بدون شک استفاده از روش های بصری از نشان دادن لیستی از نکات نوشتاری به شنوندگان تاثیر بیشتری خواهد داشت. آروی می گوید یادداشت برداری حواس مخاطبان را پرت کرده و باعث می شود از ممکن است گوش دادن به قسمتی از سخنرانی را از دست بدهند.

2.استفاه از الگوهای واقعی و زنده

در مواردی که نمی خواهید از ابزارهای نوشتاری استفاده کنید، بهتر است سعی کنید به نحوی منظور خود را برای مخاطبان به تصویر بکشید. بررسی کنید که آیا می توانید با استفاده از تصاویر زنده و یا ابزارهای گرافیکی پیام خود را به شنوندگان انتقال دهید؟

پنج روش علمی و تضمینی برای ارائه یک سخنرانی جذاب

3.استفاده از روش تصویرسازی ذهنی

این روش که به «متد لوسی» معروف است، روشی است که به شنوندگان کمک می کند تا حافظه خود را در به خاطر سپردن مطالب تقویت کنند. در «متد لوسی» سعی می شود تا با تصویرسازی فضاهایی که هر شخص به راحتی می تواند در ذهن خود تجسم کنند (مانند فضای خانه) و با کمک اجزای تشکیل دهنده این فضا مطالبی را که می خواهید به مخاطبان خود انتقال دهید را به خوبی به یاد بیاورید. باید تصور کنید که در فضای مورد نظر خود قدم می زنید و سعی کنید یک سری از وسایل شاخص که به شما در انتقال مطالب کمک می کنند را به خاطر بسپارید.

به عنوان مثال، فرض کنید جلوی درب منزلتان قدم می زنید که ناگهان نگاهتان به کفشی با پاشنه شکسته می خورد. با دیدن این کفش به عنوان مثال یادتان می آید که قرار بود سخنرانی خود را با داستان مضحک شکسته شدن پاشنه کفش تان موقع دویدن در فرودگاه برای از دست ندادن پرواز هواپیما، شروع کنید. 

آروی پیشنهاد می کند که حتی می توانید از قدرت «متد لوسی» در کمک به شنواندگان برای به خاطر سپردن مطالب و نکات سخنرانی، نیز استفاده کنید. 

4.داستان سرایی کنید

بعضی افراد در سخنرانی های خود به طور متداول از آمار و ارقام استفاده می کنند، که چندان برای مخاطبان ملموس نیست، اما استفاده از موضوعات داستانی به مراتب تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت. المان های کلیدی هر داستان مدیریتی، شامل شخصیت، علایق و گرایش هایی است که نیازمند دریافت راهنمایی و همچنین نتیجه گیری می باشد. اما زمان این داستانها چقدر باید باشد؟ آروی می گوید حتما دلیلی دارد که سخنرانی های TED، 18 دقیقه به طول می انجامد زیرا مخاطبان آن غرق در نکات سخنرانی می شوند.

5.با مخاطبان گفتگو کنید

برترین کارشناسان فروش دنیا معتقد هستند که سوال پرسیدن بهترین روش برای برقراری ارتباط با مشتریان است. همین موضوع نیز در مورد مخاطبان شما صدق می کند. وقتی که با مخاطبان خود صحبت می کنید راحتتر هم می توانید آنها را متقاعد کنید زیرا با این کار تمرکز آنها را در دست گرفتید. در طول سخنرانی سعی کنید مسیر صحبت های خود را به گونه ای تنظیم کنید که در ذهن مخاطب سوال پیش بیاید و به نحوی ذهن مخاطب را به سخنرانی خود مشغول کنید. فراموش نکنید که قطعا تنها با استفاده از نکات نوشتاری نمی توانید به این مهم دست یابید. 


loading...
نظرات

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: 0
پر بازدیدترین خبرها